Bol.com

Tussen Juni 2012 en December 2012 heeft Ad de Wit Logistic Services in opdracht van Bol.com een tender uitgevoerd op het gebied van verzendverpakkingen naar consumenten. De doelen van deze tender waren, naast het realiseren van een besparing, het ontwikkelen van een optimale verpakkingsreeks en het ontwikkelen en invoeren van branded verpakkingen zodat de consument een klantvriendelijker verpakking zou ontvangen met een Bol.com uitstraling. Een extra complicerende factor was dat Bol.com geen contract eigenaar was en ook niet wilde worden. Verpakkingen werden en worden door het fulfilment bedrijf ingekocht. Het was derhalve van groot belang om eventuele aanpassingen in de verpakkingsreeks af te stemmen met het fulfilment bedrijf.

Als extra stap in de tender hebben de 3 laatst overgebleven partijen kennis kunnen maken met het verpakkingsproces bij het fulfilment bedrijf zodat zij zich een beeld konden vormen op welke wijze verpakkingen werden aangewend zodat voor te stellen wijzigingen inpasbaar zouden zijn in het verpakkingsproces.

De uiteindelijke keuze van Bol.com is gevallen op een verpakkingsreeks uitgevoerd in flexo 2 kleurendruk. Deze reeks zal in de loop van 2013 worden ingevoerd.

Als leverancier is gekozen voor Fa. Janssen Packaging uit Waalwijk vanwege de beste prijs/kwaliteit verhouding en de snelheid en creativiteit die zij kunnen leveren. Het contract zal ingaan per maart 2013 waarbij rekening is gehouden met de afloop van de contracten van de huidige leveranciers.

Uiteindelijk voor Bol.com een succesvol traject waarbij naast de nodige besparingen een optimalisatie van de verpakkingsreeks en een nieuwe uitstraling naar de klant is gerealiseerd binnen de daarvoor gestelde termijn.